Notícies
29 de juny del 2017
La Dra. Encarna Ruiz publica la seva tesi doctoral, "Blogs de Moda: del periodisme al marketing"

El llibre, tesis doctoral de la professora de l’ESDi i directora de l’ESDiColor_Lab, la Dra. Encarna Ruiz se centra en un estudi de la blogosfera espanyola i dels elements comunicatius que la defineixen.

Si bé es veuen progressivament substituïts per altres plataformes com Instagram o YouTube, els blogs de moda han aconseguit constituir-se com a part definitòria de la indústria local, tant en la seva dinàmica personal amb els lectors com en el seu vincle amb marques de roba.

 

Dra. Ruiz 2

 

Conscient de l’impacte del fenomen, la Dra. Encarna Ruiz, professora de l’ESDi i directora del laboratori de tendències ESDiColor_Lab, va agafar aquests espais digitals com focus per a la seva tesi doctoral en Periodisme, "Blogs de Moda: del periodisme al marketing", ara publicat sota el mateix títol per l’Editorial Académica Española.

"En aquesta tesi vaig barrejar les meves inquietuds personals amb el meu treball a l’ESDi, ja que em dedico a les assignatures de sociologia i comunicació, i estic molt vinculada a l’àmbit de la moda a partir de les tendències d’ESDiColor_Lab. En determinat moment, vaig començar a adonar-me que la sociologia em permetia interpretar com la moda arribava a un col·lectiu que començava a consumir, en aquesta edat de l’hiperconsum, allò que es prescrivia des d’alguns llocs web", senyala Ruiz.

Començant a final del 2010 i estenent-se fins al 2013, el seu estudi es va concretar en el que ella denomina la instància d’explosió dels blogs de moda, que Ruiz va analitzar des de les eines d’anàlisi de discurs i d’estudi semiòtic. "A Espanya, en aquesta època, va començar a crear-se un fenomen interessant, el dels egoblogs, en el que qualsevol persona s’atreveix a posar en marxa un blog, amb fotografies pròpies i sense formació en moda, redacció o fotografia", identifica Ruiz, discurs que, no obstant això, va ser aprofitat per la indústria per a cridar l’atenció dels consumidors i promoure la venda online.

Una de les millors aportacions, en aquest sentit, és la classificació de diferents categories de blog, en la que els egoblogs contrasten amb els blogs de comunicació, que formen part de les newsletters d’empreses, i els blogs d’autor, d’individus especialitzats en moda, però que opinen de forma personalitzada, i que després van ser incorporats per alguns mitjans com Vogue y Elle, que aviat deixaren de veure’ls com competència.

En el moment que jo vaig fer la meva tesi, el big data era un dels grans desconeguts per la indústria. Ara és una de les possibilitats de les manifestacions més importants", afegeix Ruiz, considerant les possibilitats d’expansió del seu treball. "Hi Ha hagut una gran evolució dels blogs a pàgines que són molt ràpides, molt instantànies, amb més capacitat viral que els blogs, i amb major impacte en el seu vincle amb les marques. Ara, si hagués d’ampliar el meu estudi, em centraria en Instagram", conclou.