Notícies
9 de desembre
Entrevistem al Dr. Eduardo Huerta, director del màster en UI/UX Design

Què és UI i UX? I, Per què l’ESDi ha apostat pels estudis en UI/UX Design? Hem conversat amb el Dr. Eduardo Huerta, Director del Màster en UI/UX Design que des d’aquest curs impulsa l’ESDi amb totes les places plenes.

 

Com explicaries en un llenguatge que tothom pogués entendre què és un dissenyador en UI/UX Design?
Cal separar el que és UI del que és UX. Un dissenyador UI és qui s’encarrega de què la interfície d’usuari (UI), que és l’espai d’interacció entre l’usuari i el dispositiu, sigui el més clar, senzill i intuïtiu possible, de manera que la persona que interactua amb el producte o servei ho faci de manera fàcil i dinàmica. La UX (User Experience, experiència d’usuari) és justament la sensació que provoca aquesta interacció. Aquesta emoció o sentiment amb què es queda l’usuari durant i després d’interactuar amb l’objecte o dispositiu. La idea és dissenyar experiències memorables que deixin a l’usuari satisfet, content, i amb ganes de tornar a utilitzar el nostre producte o servei. En aquest sentit, la UI permet -o no- una bona UX, i per això són conceptes molt lligats entre si. Això en l’àmbit de la tecnologia és fonamental avui en dia, perquè totes les empreses necessiten ser a Internet.

Per què el dissenyador especialista en UI/UX és una de les professions més demandades del moment?
Perquè actualment per a totes les empreses és fonamental que la seva presència a Internet generi sensacions positives en els usuaris abans, durant i després de la seva visita al web o l’ús de l’App, sobretot si es tracta d’un negoci basat en serveis en línia, com botigues o webs de compra i venda, o videojocs o aplicacions específiques. Si la teva empresa depèn de que els usuaris entrin a la teva web i facin ús dels teus serveis, has de garantir una experiència increïble. Si no ho fas, aniran a un altre lloc. I com garanteixes això? Confiant en un bon dissenyador UX.

 

ESDi ha engegat aquest any el Màster amb importants professors-professionals en actiu. Què creus que aporta al Màster el fet de comptar amb aquests professionals?
Els professors porten a l’aula els coneixements i experiències que adquireixen en el seu dia a dia en les diferents empreses, de manera que puguin preparar a l’alumne per a la realitat quotidiana del treball. Tenim professors d’empreses molt grans, de consultores i també de startups més petites, perquè totes elles presenten realitats diferents que enriqueixen la formació dels alumnes. La idea és que tots ells es puguin integrar en qualsevol àmbit de treball i encaixin perfectament. A més, l’actitud dels professors que componen l’equip és extraordinària i tots busquen la millor preparació dels alumnes; potser és perquè demà aquests alumnes poden ser companys de treball.

 

Dr.Eduardo Huerta- entrevista

 

Quin és el perfil (acadèmic/professional) de l’alumne del Màster?
La majoria d’alumnes són dissenyadors (gràfics i industrials), però també tenim a gent relacionada amb el món audiovisual, una arquitecta i una persona del món de la gestió d’empreses. És variat perquè, en teoria, qualsevol perfil es podria acostar a aquest món si li interessa descobrir els comportaments dels usuaris, mesurar-los, analitzar-los, empatitzar amb ells i dissenyar interfícies i experiències d’acord amb això, sumant el fet que cal conèixer perfectament els objectius de negoci de les empreses per a les quals treballem. És un triangle dissenyador-empresa-usuari molt interessant.

 

Ens pots explicar una mica la metodologia de treball?
A l’aula la idea és establir bases conceptuals, entendre de què estem parlant en cadascuna de les àrees, per posteriorment utilitzar eines que ens serviran per definir el que volem fer i, finalment, concretar de manera precisa de cara als objectius del projecte . L’aprenentatge és empíric, així que tota la teoria o aspectes conceptuals tenen la seva resposta pràctica. L’alumne ha de practicar, practicar i practicar, fer, fer i fer.

 

Practicar i interaccionar amb possibles usuaris.
Aquesta interacció amb usuaris és la base de tot el que fem. Sense l’observació i anàlisi empírica amb usuaris és impossible proposar res a nivell de disseny. No és que facin molts exercicis pràctics, sinó que TOT el que fan té aquestes característiques.

 

Treballeu en projectes reals? En quins treballareu durant el nou semestre?
Partint de la base que tots els exercicis proposats pels professors en l’ambient de classe són reals perquè vénen de les empreses a les que ells pertanyen, la idea és que els Projectes Finals de Màster siguin iniciatives que puguin ser dutes a terme de forma real, i que el resultat impacti en grups d’usuaris reals.
El segon quadrimestre, a més de les classes que estan pactades en el pla d’estudis, vindrà l’equip de Disseny d’Interacció d’HP a oferir una sessió doble de workshop, a més d’un equip de Telefónica I+D a donar una master class. I, al maig del 2016 vindrà el líder de l’equip de Disseny d’Interacció en Nickelodeon New York a parlar d’interacció amb nens. Totes experiències molt interessants.

 

Són estudiants en contacte amb professionals del sector i dels primers a tenir formació en aquest sector. Això vol dir èxit assegurat a l’hora d’inserir-se en el mercat laboral, no?
Com a director del Màster jo aposto per la inserció ràpida, sinó immediata, al mercat laboral, perquè les empreses s’estan barallant per aquests perfils i així ho demostra el nombre d’ofertes que cada dia apareixen publicades en portals dedicats a la recerca de feina. A més, les mateixes empreses amb les quals estem treballant ofereixen possibilitats de pràctiques professionals i, també, com a valor afegit que té el nostre Master, estem treballant amb Amyc, que és una empresa especialista en la reclusió de perfils UI i UX per importants companyies del sector. L’alumne que senti passió per això, que mostri una actitud 100% proactiva i que sigui prou treballador, té l’èxit pràcticament assegurat.