Notícies
19 de febrer del 2014
Conferències i tallers sobre ‘Valors i percepció’, protagonitzen la 3ra jornada del Congrés Internacional de Disseny i Innovació de Catalunya (CIDIC), que organitza l’ESDi

La 3ra jornada del CIDIC ha engegat a les 10 del matí amb la ponència: ‘Subjectivitat nòmada: compromís des de la translació’ de la Dra. en Belles Arts, Mireia Feliu, professora, també, de la Unitat de Comunicació, Multimèdia i Interactivitat de l’ESDi. Feliu ha parlat de com “la subjectivitat nòmada actua com a figura política que posa en qüestió la pròpia identitat” i ha posat damunt la taula qüestions entorn de conceptes com Estat, el jo o l’altre

 

“¿Què significa ser nòmada? ¿Què és per a tu el mar? Les ones del mar es creuen, avancen, es desplacen, però això no vol dir que estiguin desorganitzades”, explicava Feliu en una metàfora poètica que vertebrava la seva tesina, i afegia que “aquestes ones es mouen seguint el moviment del vent, i ho feien relacionant-se amb més ones”. Mireia Feliu també ha aclarit conceptes com el de frontera, i ha explicat que “el món occidental contemporani, marcat per la fragmentació geopolítica i la globalització està vivint contradiccions, ja que s’intenta obrir les fronteres internes, però les tanquen de cares cap en fora, creant cultures que esdevenen estampa, folklore i estereotips”. La Dra. En Belles Arts ha aprofitat l’exposició per mostrar algunes de les obres audiovisuals de creació pròpia pertanyents a la sèrie In-Quietuds i ha conclòs dient que “els nòmades sí que tenen arrels, però aquestes estan multiplicades”, i és que el nomadisme és més que un desplaçament, és compromís des de la translació.    

 

 

El dissenyador i director d’art en diferents estudis  i agències de comunicació, Andrés Requena, ha reprès el format de les conferències després del break de mig matí. En la seva ponència s’ha centrat en el concepte “gratis” i ha exposat que el valor/no-valor d’una cosa gratuïta sempre intercedeix d’una manera negativa des del punt de vista econòmic. Requena ha reivindicat el fet que “ens passem la vida pagant, esperant a recollir els nostres fruits el dia de demà, però quan se suposa que arriba aquest moment, no és així”. “Crec que no està massa bé que fem les coses gratis”, ha afirmat. El dissenyador gràfic ha aprofitat l’ocasió per mostrar alguns dels seus projectes polítics reivindicatius, amb els quals ha robat més d’un somriure entre els assistents i ha conclòs assegurant que “treballar gratis no aporta cap valor a la professió”.

 

 

El també dissenyador gràfic Aitor Méndez ha sigut l’encarregat de tancar el cicle de conferències del matí. En paral.lel a la seva activitat professional, Aitor Méndez, desenvolupa un exercici de crítica al disseny i es considera un actiu promotor de la translació de la disciplina del disseny gràfic cap al territori de la cultura lliure. En la seva ponència ha parlat del llenguatge gràfic com a acció política i és que segons Mendez “el llenguatge gràfic és un potent constructor de subjectivitat” i una eina poderosa per “ajudar-nos a construir un món millor”. Méndez ha assegurat que existeix una manera de treure importància a les paraules i ha posat alguns exemples sobre la riquesa del llenguatge i el rang semàntic.

 

 

Un cop finalitzades les conferències, el CIDIC s’ha organitzat una taula rodona a càrrec del professor de l’ESDi Enric Puig, que ha sigut qui ha moderat el debat entre els tres conferenciants que han assistit a aquesta tercera jornada del CIDIC i als que s’ha incorporat el Dissenyador Oriol Ocaña, doctorant de la Unitat de Comunicació, Multimèdia i Interactivitat de l’ESDi. Durant aquesta taula rodona els assistents han pogut interactuar amb els conferenciants i obrir un debat sobre els límits i les llibertats que té el dissenyador a l’hora de fer la seva feina.  Mireia Feliu ha assegurat que “ens hem de platejar una concepció del disseny més flexibles i hem d’acceptar que no podem canviar el món, però el fet d’acceptar-ho ens farà rics” i ha afegit que “cal acceptar que el disseny no ha de respondre necessàriament a una veu dominant”. Per la seva banda, Andrés Requena ha explicat que “el que et paga, qui t’encarrega una feina, es pensa que faràs el que desitgi i per tant, en aquest moment, el dissenyador es converteix en un mitjà per vendre un producte”. Per acabar, Oriol Ocaña, professor de l’ESDi ha exposat que “hi ha una visió hegemònica del disseny, i això és molt problemàtic”, a més, afegia,  “el disseny s’ha equivocat de banda, s’ha posicionat al costat de les empreses i no de la societat”.

 

 

A la tarda, la Cap de la Unitat de Tendències i Moda i recerca en color de l’ESDi, Encarna Ruiz, ha presentat la seva tesi ‘Els blogs de moda espanyols: de l’espontaneïtat de l’usuari a la professió del blogger’. En aquesta conferència Encarna Ruiz ha repassat l’evolució dels blogs de moda com a eina que “es transmet ràpid, de manera senzilla i atractiva”  i que s’ha convertit en una plataforma de “divulgació de l’opinió pública dels ciutadans”. Una eina que han aprofitat marques i publicacions per augmentar el seu prestigi i millorar el seu posicionament.

 

 

Tot seguit, la Dra en Filologia Catalana, la Dra. Gemma Gómez, ha exposat una branca del disseny que se centra en la creació de marques verbals, és a dir de noms, conegut com el Naming. Gómez ha aprofundit en la necessitat de pensa i repensar quin nom adjudiquem a una determinada marca, tenint en compte la vessant morfològica com sonora. Gómez ha presentat els aspectes formals a tenir en compte per a un nou nom i n’ha posat diversos exemples. 

 

 

 

 

Per concloure la jornada, els professors de la Unitat Tendències de Moda de l’Escola Superior de Disseny ESDi, Marina Castán, Miguel González i Cristina Real, s’han encarregat de dur a terme el taller ‘Knit & Run’, on els assistents han pogut entrellaçar cordes XL simulant l’acció de teixir.
La darrera jornada del CIDIC se celebrarà demà, dijous 20 de febrer, i girarà entorn a “De la compra a la venda”.