Destacats
29 de febrer de 2016
La Història en un assaig

El text, de l’alumne Albert Margalef, que podeu llegir a continuació és fruit d’un quadrimestre de treball en l’assignatura Teoria i Història del disseny en el primer curs de Grau en Disseny.
Els alumnes han d’escriure un article científic o assaig explicant què és el disseny, quan neix, com es desenvolupa, quins debats o temes discuteixen els dissenyadors de cada època sobre l’ornament, la funció i la forma, què són els historicismes, quina importància tenen els materials en el procés de disseny, quina relació hi ha entre ciència i disseny, quan neixen les principals lleis de la comunicació visual, en definitiva, què salts importants es donen en la història del disseny de 1779 a 1933, que és el període que hem donat a classe aquest quadrimestre.


Per això els alumnes es recolzen en textos de fonts primàries com els lliurats a l’aula d’Viollet- le-Duc, William Morris, Henry van de Velde, Adolf Loos, Walter Gropius, Theo van Doesburg, Futuristes, Constructivistes, De Stijl, La Bauhaus, Lev Manovich, Daniel Canogar, Renato de Fusco, Herbert Spencer, etcètera. Es recolzen en l’anàlisi dels productes, artefactes, objectes més significatius dissenyats durant el període tractat.


El professor defensa que "el pensament és llenguatge" per tant si l’alumne/a sap explicar la història del disseny vol dir que ha adquirit els coneixements exposats a l’aula. L’objectiu del treball és mostrar de quina manera s’han adquirit els coneixements i com els posarà en joc. En el cas d’Albert Margalef la redacció ha estat excel·lent, amena, rica, aplicada, digerida amb èxit per convertir la informació dels fets històrics en coneixement vivencial posat en joc en un altre context. Margalef ha sintetitzat les idees i les ha escrit aportant la seva visió i reflexió, justificada amb arguments sòlids. Ha generat un discurs propi amb originalitat en l’enfocament, relacionant el passat amb el seu present.


Us deixo, per tant, amb el text de l’alumne perquè vegeu un dels resultats del nostre treball a l’aula. Esperem que us agradi.

 

 

Article escrit per Antoni Mañach, professor i membre de la Unitat de Prospectiva i Anàlisi del Disseny de l’ESDi (Departament universitari de Teoria i Desenvolupament del Disseny).