Destacats
11 Juliol 2012
La importància del color en el disseny

El color és un dels elements més importants de la indústria, que necessita d’ell per al desenvolupament i la comercialització dels seus productes. Des de la Revolució Industrial, l’oferta d’objectes de consum ha anat creixent i amb ella la importància de la forma i del color dels mateixos. Segons la International Color Authority el color té més importància que l’estil i el preu i és el primer factor al qual el client respon. El disseny utilitza el color com un instrument clau en el desenvolupament dels seus productes: el color defineix el moment social, l’època temporal i la dinàmica cultural dels objectes. Per aquesta raó, el color, juntament amb les textures i els materials, es converteix en un instrument comunicatiu dels valors dels productes que ha de ser analitzat, consensuat i aplicat d’una forma conscient. En l’àmbit del disseny es diu tendència, entre altres coses, a aquesta concepció del color. Les tendències, doncs, són prediccions del color, dels materials i de les formes que s’anticipen en el temps per tal d’orientar els dissenyadors a desenvolupar productes atractius per als consumidors. Però no es tracta de prediccions aleatòries, sinó que exigeixen d’una profunda investigació que s’instaura en l’àmbit de la Sociologia. Aquesta pràctica s’organitza a partir de l’anàlisi dels factors econòmics, polítics, culturals i estructurals que defineixen a una comunitat concreta. I a través de l’observació d’aquests elements que es recolza en tècniques de prospectiva que permeten a l’investigador establir quines característiques pot tenir aquesta societat a curt i mitjà termini. A l’ESDi treballem el color des de l’ESDIColor_LAB i ho fem com a representants de Intercolor a Espanya. Les tendències de color que es realitzen a l’ESDi parteixen d’un estudi preliminar sociològic i semiòtica de la realitat espanyola i culmina amb una proposta aplicada a producte. Aquestes propostes suposen per a la Indústria una eina d’interès ja que a partir d’elles s’elaboren els productes que es comercialitzaran i que representaran l’estil d’una societat.