Destacats
29 Gener 2007
La importància de la Gestió del Disseny

Gestionar el disseny no és quelcom nou, però de ben segur que els nous paradigmes requereixen noves habilitats i perfils professionals, i demanden la participació activa dels dissenyadors. El disseny, i la gestió del disseny, ha esdevingut per l’empresa un element estratègic per assolir d’una forma eficient i eficaç la competitivitat de l’organització, ja que aquesta consisteix tant en extreure les màximes possibilitats als processos productius -mercès a les tecnologies i els sabers de l’organització-, com en dotar als productes de diferenciació respecte la competència, el que permet afrontar la competitivitat no basant-se en els costos de producció sinó en les característiques i valors dels productes. La gestió del disseny atorga capacitat de competència per la innovació que comporta, la introducció en el producte de valors simbòlics, estètics, funcionals i diferenciadors que sedueixen al comprador tot possibilitant uns preus que aporten els excedents requerits en tota activitat empresarial pel retorn de la inversió, i per la reinversió en la recerca i l’aplicació del coneixement associat que possibilita continuar essent competitiu, més enllà de les polítiques de tercers o les conjuntes econòmiques, portant la triada empresa, producte, mercat a un funcionament òptim, complementari i sinèrgic. Conseqüentment la gestió del disseny, que és gestionar l’empresa, abraça un ampli ventall d’aspectes que van des dels aspectes més coneguts relatius als valors estètics, funcionals, i d’imatges; als associats a la racionalització dels processos productius, de distribució, us i reciclatge, i també, de forma més incipient, als relatius als d’impacte mediambiental i de sostenibilitat que el canvi climàtic posa enfront de la humanitat. Poden afirmar, que la manera en que l’empresa enfoca aquests problemes defineix tant la seva capacitat competitiva com la seva estratègia de permanència i compromís amb un futur incert i canviant, ja que no sols defineix les seves estratègies quant a producció, producte o mercat, sinó també en aquells altres associats al compromís col-lectiu de què el progrés d’avui no pot condicionar o frenar el desenvolupament del demà. Gestionar el disseny no és quelcom nou, però de ben segur que els nous paradigmes requereixen de noves habilitats i nous perfils professionals, i demanden, sense cap lloc de dubte, la participació activa, assumint compromís, dels dissenyadors en la gestió del disseny. Aquest és un fet que requereix no ésser obviat, conseqüentment cal dotar als dissenyadors de les habilitats requerides a les exigències del procés creatiu, trencant la barrera del impossible, amb les exigències derivades de la gestió del disseny de forma integral i plena. Cal doncs formar professionals del disseny compromesos amb la societat, amb l’exigència de competitivitat de les empreses i de generació d’excedents, decidits a incrementar la qualitat de vida i el desenvolupament integral dels humans d’avui sense condicionar el de les properes generacions. Persones que amb actitud oberta, responsable, analítica i critica tinguin capacitat de lideratge d’equips plurals i heterogenis, d’aglutinar i vertebrar les habilitats requerides per afrontar la recerca, la innovació, i la interrelació multidisciplinar, contribuint de forma decidida en la sostenibilitat del planeta i del ecosistema que fa possible el desenvolupament humà. Antoni Garrell i Guiu Director General Fundació FUNDIT