Destacats
29 Maig 2007
L’esperit de la creació artística

Penso que en general hi ha un gran desconeixement de les pràctiques artístiques contemporànies, més enllà de les obres-fetitxe instal·lades en els grans museus institucionals. Moltes vegades aquest desconeixement crea incomprensió i rebuig o, simplement, indiferència. Com a professora de "Teoria i historia de l’art contemporani" de l’Escola ESDi, sóc testimoni diàriament del canvi d’actitud de molts alumnes que, al principi, no mostren interès envers els projectes d’art més actuals. El secret d’aquesta conversió és ben senzill: transformar l’estranger en familiar, apropar el fet artístic a l’espectador, abolir la distància que provoca el recel de l’observador. Es tracta, per tant, de donar el màxim d’informació, de la manera més compromesa possible, amb l’objectiu d’habituar la mirada a les noves formes d’expressió creativa. En el moment en que hom coneix els codis d’interpretació més usuals i es veu en cor de desxifrar les obres per sí mateix "en sentit conceptual, sensorial, poètic i emocional" desapareix la desconfiança i, en el seu lloc, emergeix una opinió crítica autònoma i personal davant l’experiència estètica. Les circumstàncies esmentades m’han dut a considerar la conveniència d’un curs on predomini el contacte entre l’espectador i el món de l’artista, en comptes de filtrar el sentit de l’obra a través de l’explicació del crític o teòric de l’art. Així ha nascut "Paraula d’Artista", un curs per al qual hem convidat diversos artistes significatius que exemplifiquen, en conjunt, les tendències més representatives del panorama artístic actual. A través dels seus projectes descobrirem com prenen forma les primeres intuïcions i quins són els motius d’inspiració, en assabentarem de com actuen els referents teòrics i les influències plàstiques sobre la fisonomia de l’obra, observarem la importància conceptual que transmeten el procediment, el format i el material, etc. I sens dubte també escoltarem les experiències personals que es deriven del període de realització i exposició de les obres. D’aquesta manera, ens adonarem d’en quina mesura l’objecte artístic contemporani es deixa afectar pels esdeveniments que l’envolten, fins al punt de convertir-se ell mateix en esdeveniment i, en molts casos, abandonant la forma d’objecte. A "Paraula d’Artista" també ens aproparem als territoris emprats per a la creació. Visitarem el taller de l’artista visual IGNASI ABALLÍ i el de l’escultora MATILDE GRAU, de manera que tindrem a l’abast l’ambient, els materials, els procediments i tots aquells elements que acompanyen l’obra d’art durant el període de concepció. Ens desplaçarem fins a la sala d’àudio de l’Orquestra del Caos del CCCB, on en JOSEP MANEL BERENGUER ens mostrarà com composa els seus paisatges sonors. D’altra banda banda l’actor, guionista i director de teatre CHRISTIAN ATANASIU ens permetrà participar de les seves tècniques actorals. L’interior de l’artista Sens dubte, una de les característiques de gran part dels creadors contemporanis és la seva capacitat per a crear discurs teòric, tant dins el projecte artístic com en reflexions que l’acompanyen. Per exemple, així descriu MANEL ESCLUSA (que impartirà la primera sessió del curs) el procés fotogràfic: "Imaginem-nos el procés fotogràfic com el mirador d’un camí, on l’eco retorna la veu de la nostra mirada i que entre so i so transformant hi ha un silenci. Lloc de l’ara i aquí disposat a acollir la creació mútua de l’observador i l’observat. Creadora de biografia, reflex de la pròpia vida, la imatge fotogràfica demana que la fem i l’observem amb lentitud, amb pauses, per revelar-nos el que desitgem comprendre: Els silencis latents. Des d’aquesta perspectiva, donar la paraula a l’artista facilita el diàleg directe amb l’espectador i l’intercanvi d’idees de manera fluïda. Precisament, aquest és un dels temes de les realitzacions que en JORDI CANUDAS ens explicarà en una sessió que ha titulat "La paraula compartida". Els seus treballs es caracteritzen per la participació de diferents col·lectius en la constitució de la proposta, la qual cosa la tenyeix d’una evident implicació social. A "Hospital 106" (en col·laboració amb Isabel Banal), per exemple, hi han participat altres artistes, associacions de veïns, habitants del barri del Raval, etc., en una producció que ha durat més de 10 anys i que s’ha manifestat en diverses intervencions artístiques. També l’artista visual DÒMENEC interactua amb persones i entorns quan realitza els seus projectes contextuals. Ell mateix ens exposarà les seves motivacions i expectatives davant l’obra que s’explica com a procés en comptes de fer-ho com a formalització objectual. En definitiva, "Paraula d’artista" pretén fer confluir els dos territoris des dels quals parteix l’experiència artística: el de la creació i el de la recepció. Per això l’inici de cada una de les intervencions serà una reflexió sobre la paraula "paraula" concebuda per cada artista. Tània Costa, Doctora en BBAA, professora de "Teoría e historia del arte III" i de "Teoría crítica de los nuevos medios" a l’Escola ESDi de Sabadell