Destacats
29 Abril 2013
L’educació en l’alimentació: el primer ingredient d’una gran recepta

"Hem de mantenir una alimentació saludable." Aquest missatge ens arriba des de ben petits a través de la nostra família, l’escola, la comunitat mèdica... Però, què vol dir, "alimentació saludable"? Segons el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya (GENCAT, 2013) 1 ’una alimentació saludable és aquella que es caracteritza per ser variada, equilibrada i adequada a l’edat, sexe, cultura i requisits de cada persona. Ha de ser una alimentació que ens aporti tota l’energia i nutrients necessaris’ per poder desenvolupar les nostres activitats diàries. Un altre organisme de la Generalitat de Catalunya, l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària, incorpora a la definició una nova variable: la toxicitat. Diu, que ’una alimentació saludable ha de ser lliure de productes tòxics’ (GENCAT, 2013) 2. Ambdós organismes també afegeixen que per mantenir una alimentació saludable ’cal tenir en compte l’estacionalitat dels productes, donant preferència a l’ús de productes locals i de temporada’. La teoria queda clara. Però a la pràctica, què passa? Basant-nos en aquestes definicions, podria ser que els aliments que configuren la nostra alimentació no ho siguin, de saludables? Hi ha estudis que alerten que els productes químics o additius que s’apliquen a diversos aliments, ja sigui durant la seva producció al camp o en posteriors processos de manufactura, poden ésser assimilats pel nostre organisme i desencadenar problemes de salut i malalties greus. Coneixem l’estacionalitat, origen o procedència dels aliments que consumim? Som conscients que els aliments produïts fora de temporada o que han recorregut llargues distàncies perden propietats nutricionals? Hem perdut el sentit de l’estacionalitat de molts aliments perquè actualment podem trobar de tot, durant tot l’any, procedent d’arreu. Es calcula que els aliments importats que consumim han recorregut, de mitjana, més de 5.000 km abans d’arribar a les nostres taules (Amigos de la Tierra, 2012) 3. Estem lluny d’assolir la recomanació de donar preferència als productes locals i de temporada esmentada anteriorment. Sabríem identificar tots els processos i etapes per les quals passen els aliments al llarg del seu cicle de vida i els impactes que ocasionen sobre el medi ambient? Cultiu, selecció, neteja, processament, emmagatzematge, refrigeració, transport i distribució; tot suma a l’hora de comptabilitzar entrades de recursos i sortides de residus. Segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació-FAO (FAO, 2011) 4 actualment la producció d’aliments per part de la indústria agroalimentària és responsable del 30% del consum d’energia a nivell mundial i del 20% d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. Tots aquests fets posen de manifest les relacions que existeixen entre l’alimentació, la salut i el medi ambient i reforcen la necessitat de redissenyar el sistema agroalimentari actual cap a un model més saludable i sostenible. Precisament aquests van ser els principals focus del cinquè cicle Ecotendències CosmoCaixa, un espai de divulgació, reflexió i debat sobre els reptes ambientals actuals i futurs, que va culminar el passat 12 de març amb la sessió .Idea. En aquesta darrera sessió es van presentar deu projectes innovadors relacionats amb el món de l’alimentació que han estat desenvolupats a Catalunya. Els deu projectes tenen com a nexe assolir una alimentació més saludable i més respectuosa amb el medi ambient i proposen solucions a problemàtiques actuals que afecten diferents punts de la cadena agroalimentària. Un dels deu projectes seleccionats per a la sessió va ser el projecte PEP (Pagès-Escola-Pagès), de la Fundació INDICIS. El projecte PEP vol fomentar l’alimentació saludable entre els infants i els joves a través del coneixement de la cultura agrícola local. El projecte actua en l’àmbit de l’educació primària i dels horts escolars i actualment s’està desenvolupant a l’Escola Floresta de la ciutat de Sabadell. Els seus objectius són els següents: - Fomentar hàbits d’alimentació saludable entre els alumnes. - Incorporar el consum de productes agrícoles locals i varietats antigues a les seves dietes. - Promoure el consum de proximitat. - Donar a conèixer els agricultors de Sabadell i apropar l’escola i la pagesia. - Utilitzar l’alimentació i la cuina com a eines per fomentar la creativitat. Per tal d’assolir aquests objectius des de la Fundació INDICIS s’han desenvolupat una sèrie de propostes pensades per treballar a l’hort escolar. Aquestes propostes s’han treballat conjuntament amb la Unitat Departamental de Producte i Usabilitat d’Espais de l’ESDi i amb la col-laboració de tres alumnes de l’ESDi. En primer lloc s’ha creat un kit agrícola didàctic que permet als alumnes fer un bon seguiment dels vegetals de l’hort, descobrir aquest espai per compte propi, experimentar amb els recursos que ofereix i dotar-se d’informació que relaciona la producció agrícola i el medi ambient. En segon lloc s’ha creat un sistema d’identificació i informació (beneficis per a la salut i informació ambiental) de les espècies vegetals que tenen plantades a l’hort. I per últim, una proposta de separador per a parcel-les d’horts escolars que serveix tant per delimitar l’espai com de suport per al sistema d’identificació i informació. Pel que fa a les propostes d’activitats, en paral-lel i en primer terme, s’han introduït varietats agrícoles antigues i de producció ecològica a l’hort i hi ha hagut dues visites d’un pagès de la zona a l’escola. En tercer lloc, es realitzaran uns tallers de disseny culinari on, a través de la creativitat, els alumnes podran elaborar plats nutritius i atractius amb els productes de temporada de l’hort i utilitzant varietats antigues de la zona del Vallès. I per últim, també es preveu fer una visita a la finca del pagès, on els alumnes podran conèixer què i com produeix, el sistema de comercialització dels seus productes i la importància de mantenir activa l’agricultura local. Mitjançant l’ús de les metodologies, eines i estratègies que ofereix el disseny, totes aquestes propostes esdevenen recursos educatius útils per a la docència i que faciliten el procés d’aprenentatge als alumnes. Les propostes tenen el valor afegit de transmetre el concepte d’alimentació saludable de forma completa, tal com el definíem inicialment. Esperem que les propostes sorgides del PEP ajudin els alumnes a qüestionar-se, informar-se i analitzar què hi ha darrere dels aliments que conformen la seva alimentació. De moment, caldrà continuar treballant i posant esforços en projectes com aquest, on la unió de professionals del disseny, de l’educació i del medi ambient esdevé una bona recepta per millorar la nostra alimentació. Referències 1 GENCAT. 2013. Alimentació - Consells Generals. Dins de: Generalitat de Catalunya Departament de Salut - Canal Salut " Vida Saludable. Barcelona, IL: http://bit.ly/ZBSEz7, últim accés: 18 d’abril de 2013. 2 GENCAT. 2013. Guia "L’alimentació saludable a l’etapa escolar". Dins de: Generalitat de Catalunya " Agència Catalana de Seguretat Alimentària - Temes " Alimentació i Salut " Publicacions. Barcelona, IL: http://www.gencat.cat/salut/acsa/, últim accés: 18 d’abril de 2013. 3 Amigos de la Tierra. 2012. Alimentos Kilométricos. Amigos de la Tierra, Madrid. 4 FAO " Food and Agriculture Organization of the United Nations. 2011. "Energy-Smart" Food for people and climate. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Roma. Ariadna Claret i Carles (29.04.13)